DIESELDURST | presented by ARTWARD | Munich | FOR YOUR COLLECTION | FÜR IHRE SAMMLUNG | 2/4 | UPDATED PORTFOLIO | Wolfgang in der Wiesche | new

WW_DIESELDURST

© ww 2014 | DIESELDURST | Mischtechnik auf Fabriano | mixed media on fabriano | 70 x 100 cm | 01/2014

ARTWARD, MUNICH presents: | KUNST FÜR IHRE SAMMLUNG | ART FOR YOUR COLLECTION | to check out my UPDATED ARTWARD ARTIST PORTFOLIO please click here

INFORMATION ON/ZU | DIESELDURST |

DIESELDURST is a kind of a (fragmentary) paraphrase and a farewell to the ‘global’ ecology of the 20th/21st Century, the post-colonial turbo-capitalism and the way it is described. Paraphrase in the sense, that the acting figures are extracted from documentary photographs of living and working conditions in the so-called third world, transformed to their appearance in the picture. A swan song as the image spares out the work equipment of the protagonists and ‘reduces’ them to their sheer physical existence and action. DIESELDURST, an almost insatiable desire of the industrialised world, implies the existence and the presence of machines, only these need the fuel, the raw material for it produced in their home countries. Those machines are produced far away, then brought here to gain and produce or let produce again what is to be exported. Profit is made elsewhere. Elephants were once used (in some places they still are), machinery has taken over, the diesel scandal was still! not in the news headlines, when the picture was created. It is absent in the picture, a concave mirror in its focus and composition. The picture shows what it shows, half the rice…

(my apologies for any English/translation mistakes…)

DIESELDURST ist eine (fragmentarische) Paraphrase und ein Abgesang auf die ‘globale’ Ökologie des 20./21. Jahrhunderts, des postkolonialen Turbokapitalismus. Und ihrer Darstellung. Paraphrase, weil die agierenden Figuren herausgelöst sind aus dokumentarischen Fotografien über Lebens- und Arbeitsverhältnisse in der sog. Dritten Welt, um dann in das Bild hineintransformiert zu werden. Abgesang, indem das Bild ihnen ihre in den Fotografien noch gezeigten Arbeitsmittel nimmt und sie auf ihr Sein bzw. ihr körperliches Handeln zurückwirft. DIESELDURST, ein schier unstillbares Verlangen der industrialisierten Welt, impliziert die Existenz und Anwesenheit von Maschinen, denn nur sie benötigen den Kraftstoff, der zum großen Teil aus den Rohstoffen ihrer Heimatländer gewonnen wird. Die Maschinen werden jenseits des Lebensumfeldes der hier Arbeitenden produziert und dann gebracht, um wiederum zu produzieren bzw. produzieren zu lassen, oder abzubauen, was erneut exportiert wird. Profit wird anderswo gemacht. Elefanten waren früher (manchmal gibt es sie noch), die Maschinen haben übernommen, vom Dieselskandal war in den Headlines noch! nicht die Rede, als das Bild entstand. Im Hohlspiegel des Bildes und seiner Komposition sind sie abwesend. Das Bild zeigt, was es zeigt, half the rice…

(© Text: Wolfgang in der Wiesche 2016)

 

© ww 2015 | patchbay | Mischtechnik auf Fabriano | mixed media on Fabriano | 70 x 100 cm | 08/2015 || © ww 2015 | burns | Mischtechnik auf Fabriano | mixed media on Fabriano | 70 x 100 cm | 06/2015 || © ww 2013 | LUPINEN | Zeichnung/Mischtechnik auf Fabriano | mixed media in Fabriano | 70x100cm, 02/2013

(click any image to open gallery view)

INFORMATION ON/ZU | LUPINEN | 1/4 | please click here

LUPINEN was selected ART WORK OF THE MONTH 12/2015 | by ARTWARD, Munich, and is now also presented and offered for sale as 1 of 4 works: ART FOR YOUR COLLECTION

LUPINEN war ausgewählt als KUNSTWERK DES MONATS 12/2015 | bei ARTWARD, München. Die Arbeit wird auch dort zum Verkauf angeboten als 1 von 4 Arbeiten: KUNST FÜR IHRE SAMMLUNG

Click to find out more on Kunstwerk des Monats | Art Work of the Month… http://www.artward.de/category/news/

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PRINTS AVAILABLE – please contact me for original, prints or order from saatchi art

view portfolio  |  @  saatchi art  ||  @ Pollock-Krasner Foundation  ||  @ artward
Wolfgang in der Wiesche ist/is Stipendiat der/grantee of the Pollock-Krasner Foundation, New York (2012-13) | and was nominated for Mario Merz Prize 2014, Fondatione Merz, and nominated for a Fellowship of the Alfred Wegener Institute in cooperation with Hanse Institute for Advanced Study, Bremerhaven/Delmenhorst (runner-up)

oder nehmen Sie Kontakt mit mir auf | or contact me directly | xtend.ww [at] t-online.de


Wolfgang in der Wiesche

About xtendedline
freelance painter, photographer, media artist as well as composer of music for experimental film, documentary, experimental theatre and performance art, independent projects // freischaffend als Maler, Grafiker, Fotograf, Medienkünstler und als Komponist und Musiker für Experimentalfilm, Dokumentarfilm, experimentelles Theater und Performance, freie Projekte

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